درب چوبی چیست؟

درب چوبی قدیمی‌ترین نوع درب است که در فضاهای خانگی استفاده می‌شده است و بعدها در فضاهای اداری نیز مورد استفاده قرار گرفت. البته این درب هنوز جزء درب‌های محبوب و مورد وثوق بسیاری از سازمان‌ها و ادارات است. درب‌های چوبی همان طور که از نامشان پیداست از چوب ساخته شده اند. و همان طور که می‌دانیم به علت تنوع در نوع چوب‌ها و نحوه استفاده و کند وکاری بر روی آن‌ها انواع مختلفی از این نوع درب‌ها وجود دارند.
درب چوبی یکی از بهترین نوع درب محسوب می‌شود. انتخاب این محصول به‌عنوان درب ورودی یا درب داخلی اداری، هتل، رستوران، خانگی و ... مزایای زیادی به همراه دارد. چوب ویژگی‌های خاص خود را دارد، که پیش از خرید درب چوبی باید به دقت مورد توجه قرار گیرد. انواع چوب مورد استفاده در این محصول چوب‌های طبیعی و چوب MDF است. هر یک از این دو نوع چوب، نکات و ریزه‌کاری‌های خاص خود را دارد؛ که بعد از بررسی آن‌ها می‌توانیم انتخاب درست‌تری داشته باشیم. به‌علاوه امروزه علاوه بر متریال، سبک درب نیز دارای اهمیت است؛ زیرا این محصول قرار است سال‌ها ماندگار باشد. متریال این محصول باید دارای چنان اصالت و ماندگاری باشد که یک درب چوبی قدیمی نیز بعد از سال‌ها بتواند هم‌چنان جلوه و شکوه خود را حفظ نماید. این نوشتار اطلاعات کاملی را درباره درب‌های چوبی ارائه می‌کند. جهت کامل کردن دانایی خود در این زمینه با ما همراه شوید.

چرا باید درب چوبی بخریم؟

چوب عنصر آرامش بخش طبیعت است. تماس دست با چوب و مشاهده آن می‌تواند حس خوب آرامش را ایجاد نماید. این عنصر آرامش بخش از زمان زندگی نخستین انسان، همراه او بوده و در گذر زمان نیز، خدمات ارزنده‌ای را به بشریت، ارایه داده است. وجود یک درب چوبی، شخص وارد شونده را به محفل زیبایی، طراوت، شادابی و آرامش دعوت می‌کند. هم‌چنین وجود یک یا چند درب چوبی داخلی، نمای محیط را زیبا می‌کند و فضایی مطبوع را ایجاد می‌نماید. عنصر چوب دارای تعامل خوبی با عناصر طبیعی دیگر مثل شیشه، فلز، چرم و ... است. به همین دلیل می‌تواند با چیدمان داخلی هر محیطی خود را وفق دهد؛ به‌شرطی که دارای رنگ و طرح متناسب با نمای محیط باشد. خرید این محصول اطیمنان دهنده و آرامش بخش، در کنار ایجاد آرامش، کاربری بالایی نیز دارد و می‌تواند به عنوان درب ورودی یا درب داخلی، وظیفه خود را به بهترین نحو ایفا کند.

انواع درب چوبی

درب‌ها دارای دو نوع تقسیم بندی کلی ورودی و داخلی هستند. در ادامه توضیحاتی را درباره هر یک بیان می‌کنیم:

درب چوبی ورودی

درب‌های ورودی به دلیل آن‌که جایگاه ورودی مکان مورد نظر محسوب می‌شوند؛ باید بتوانند یک سری ایده‌آل‌ها را با خود به همراه داشته باشند. از جمله این موارد می‌توان به داشتن استحکام بیشتر اشاره کرد. نمای ظاهری درب ورودی نیز اهمیت زیادی دارد، زیرا این نما اولین قسمت از محیط داخلی محسوب می‌شود و باید زیباتر از بقیه درب‌ها باشد. از سوی دیگر از این محصول انتظار داریم در برابر رطوبت مقاومت بالایی داشته باشد. هم‌چنین یک درب ورودی باید عایق دما و صدا نیز باشد. مهم‌ترین نکته در زمان طراحی درب ورودی آن است که این محصول بتواند در برابر ورود سارقین و افرادی که می‌خواهند به زور وارد شوند ایمنی خوبی داشته باشد. که در این زمینه درب ضد سرقت چوبی، با طراحی استاندارد داخلی و بیرونی خود، کمک کننده است. اگر یک درب خوب چوبی بتواند چنین ویژگی‌هایی را داشته باشد؛ می‌توان گفت که درب مناسبی برای مکان ورودی محسوب می‌شود.

درب داخلی چوبی

چوب به‌ویژه چوب ام دی اف، به عنوان عنصر با قیمت مناسب، بهترین گزینه برای درب داخلی محسوب می‌شود. درب‌های داخلی خود بر دو نوع درب داخلی اداری و درب داخلی مسکونی تقسیم می‌شوند. درب داخلی اداری به دلیل آن‌که برای فضاهای اداری طراحی می‌شود؛ باید معیارهای لازم را برای یک فضای اداری داشته باشد. از سوی دیگر در یک فضای اداری برای اتاق ریاست، اتاق کنفرانس و مواردی از این دست، به درب با طراحی خاص نیازمند هستیم. به همین دلیل باید گفت درب‌های داخلی اداری بنابر نوع کاربری باید دارای ویژگی‌های خاص خود باشند. درب‌های داخلی خانه نیز داستانی جدا دارند و باید دارای تناسبی هماهنگ با دکوراسیون داشته باشند. البته در مورد درب‌های داخلی نیز انتظاراتی ویژه در بعضی درب‌های خاص وجود دارد. به‌عنوان مثال ممکن است در مکانی خاص نیازمند درب آکوستیک یا عایق صدا باشیم. هم‌چنین درب ضد حریق نیز برای مکان‌های ورودی و داخلی خاصی سفارش داده می‌شود.

اجزای درب چوبی

اگر تصمیم به خرید درب چوبی دارید؛ باید نکاتی را در زمان خرید در نظر داشته باشید. این محصول باید دارای کلاف چوبی مستحکم باشد. چوب درخت نراد روسی برای طراحی این قسمت، گزینه مناسبی است. هم‌چنین یک درب چوبی نیازمند چهارچوب با استحکام است. از سوی دیگر شیوه اتصال این محصول دارای اهمیت است، به همین دلیل باید از لولاهای دارای استحکام است. دستگیره درب، چشمی، قفل و کلید با کیفیت، از دیگر اجزای درب چوبی هستند که بنابر نوع کاربری، سبک انتخابی برای درب و سلیقه مشتری انتخاب می‌شوند.

7ویژگی درب چوبی

حال که تصمیم به خرید یک درب با متریال چوب را دارید، باید بدانید که این محصول چه مزایایی را با خود به ارمغان می‌آورد. در ادامه نکاتی را درباره مزایای چوب برای درب، بیان می‌کنیم:
  • سبک است وایمنی زیادی دارد
  • مقاومت زیادی در برابر ضربه و فشار دارد
  • در صورت نگه داری و مراقبت زیبایی، نمای ظاهری آن حفظ خواهد شد
  • در مقابل نم و رطوبت، در صورت نگه داری درست، مقاوم است
  • دارای طرح‌ها و نقوش زیبایی چه در نوع چوب طبیعی و چه در نوع مصنوعی است
  • قابلیت پذیرش انواع سبک‌ها را دارد
  • توانایی طراحی، برشکاری و رنگ پذیری خوبی دارد
  • درهای ام دی اف در کوتاه‌ترین زمان ممکن آماده می‌شوند

انواع چوب مناسب تولید درب

پیش از انتخاب هر مدل از درب، باید اطلاعات اولیه مناسبی درباره آن داشته باشیم. چوب مورد استفاده در درب دارای دو نوع اصلی زیر است:

چوب طبیعی

وقتی صحبت از درب از نوع چوب می‌کنیم اولین چیزی که به ذهن می‌رسد چوب درختان است. چوب درختان طبیعی، اولین گزینه‌ای است که بشر برای ساخت یک درب اطمینان بخش، به سراغش رفت. اصالت و زیبایی این عنصر به‌ویژه از نوع طبیعی، آن‌چنان زیاد است که بدون شک اولین و زیباترین انتخاب برای درب ورودی است. حتی یک درب ورودی دست دوم از چوب طبیعی نیز، جذابیت و زیبایی خاص خود را دارد. چوب درختان جنگلی بعد از برش باید طی فرآیندی مشخص برای تولید درب استفاده شود. برش‌کاری، سمباده کشی و جلاکاری درب با چوب طبیعی کاری سنگین و زمان‌بر است. اما محصول تولید شده نهایی، آن‌چنان زیبا و تاثیرگذار است که ارزشش را دارد. چوب درختانی که برای تولید درب مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارت است از:

چوب صنوبر

چوب درخت صنوبر نسبت به کاج از استحکام بالاتری برخوردار است. قابلیت رنگ‌شدگی بالایی دارد اما از مقاومت پایین در مجموع برخوردار است. البته در صورت‌ عدم رنگ شدگی تغییر رنگ به سمت طیف نارنجی و قرمز بر روی چوب خام ممکن است رخ دهد. درب‌هایی که با چوب صنوبر ساخته می‌شوند پس از مدتی می‌توانند یکی از این موارد منفی را از خود نشان دهند.

درب چوبی گردو

چوب درخت گردو بسیار مقاوم است. بافت و نقش‌های چوب گردو بسیار جذاب است و این موضوع زبایی درب‌هایی که با آن ساخته می‌شود را دو چندان می‌کند. استحکام بالا و زیبایی در کنار دوام مناسب چوب گردو، این درب با چوب گردو را گران‌تر از سایر درب‌ها کرده است.

درب با چوب گیلاس

سطح صاف و زیبایی مثال زدنی که در یک نگاه چشم‌ها را به خود جلب می‌کند از ویژگی‌های درب چوبی با چوب گیلاس است. این درب‌ها از قیمت بالایی برخوردار هستند. در ساخت این درب‌ها از سیلر استفاده می‌شود. هم چنین نگهداری این درب‌ها به علت حساسیت چوب گیلاس کمی سخت است و ممکن است در طولانی مدت هزینه‌ای را به سازمان استفاده کننده از درب پوبی گیلاس فراهم کند. البته ویژگی‌هایی به مانند مقاومت در برابر آتش و استحکام و زیبایی می‌تواند این نقاط ضعف را پوشش دهد.

چوب بامبو

مقاومت بالا اما حساس در برابر طوبت از مهم‌ترین ویزگی درب بامبو است. چوب بامبو ممکن است زمانی که به عنوان درب استفاده می‌شود کمی در فشار واستفاده مداوم دچار خط خوردگی و ضعف در زیبایی و ساختار شود.

چوب ساج

طیف رنگی گسترده مهم‌ترین ویژگی درب با چوب ساج است. این درب‌ها از عمر طولانی برخوردار بوده و وزن سنگی هم دارند. از این رو برای نصب آن می‌بایست لولاهای مناسب استفاده کرد. درب چوبی ساج در برابر پوسیدگی، تغییرات دمایی و رطوبت مقاومت بسیار خوبی را از خود نشان می‌دهد.

درب چوبی افرا

به علت مقاومت بالا از چوب افرا برای ساخت درب چوبی استفاده می‌شود. چوب افرا در صورت استفاده برای ساخت درب می‌بایست سیلر بخورد و همچنین این چوب برای نجاری و کار برای اجاد طرح‌ها بسسیار انعطاف‌پذیر و خوب است.

درب چوبی راش

یکی از پر مصرف‌ترین چوب‌ها در ساخت درب چوب راش است. چوب راش از انعطاف و مقاومت خوبی برخوردار است.

چوب کاج

یکی از پر مصرف‌ترین چوب‌ها در ساخت درب چوب راش است. چوب راش از انعطاف و مقاومت خوبی برخوردار است.

چوب ام دی اف

چوب مصنوعی یا فرآوری شده مورد استفاده برای درب‌های چوبی، MDF است. این چوب به دلیل قیمت مناسب، کیفیت خوب، ماندگاری بالا و راحتی استفاده از آن در زمان تولید درب، بسیار مناسب است و بیشتر از چوب طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ام دی اف طی فرآیندی پیچیده از ضایعات چوب و چسب تولید می‌شود. اما چوب ام دی اف به تنهایی نمای ایده‌آلی ندارد. برای رفع این مشکل از روکش ام دی اف، که دارای انواع متنوع زیر است استفاده می‌شود:

روکش درخشنده ام دی اف

روکش‌های درخشنده برای ام دی اف، شامل هایگلاس و اکرلیک است. این دو روکش براق، دارای جذابیت ویژه‌ای هستند. روکش اکرلیک براق‌تر از روکش هایگلاس است.

روکش‌ طرح چوب ام دی اف

روکش‌ دیگری که برای ام دی اف استفاده می‌شود و دارای زمینه با طرح چوب است روکش چوب طبیعی است. این روکش از درختان جنگلی به دست می‌آید و زیبایی چوب طبیعی را با هزینه کمتری هدیه می‌دهد.

روکش ضد آب و ضد خش MDF

از روکش‌های ضد آب و ضد خش MDF که دارای ماندگاری زیادی هستند ممبران و لمینت را می‌توان نام برد. این دو روکش دارای تنوع رنگی زیادی نیز هستند.

انواع درب چوبی بر اساس پنل

انواع درب‌های چوبی به پنج به صورت زیر دسته‌بندی می‌شوند:

درب چوبی بدون پنل ساده

ساده‌ترین نوع درب‌ها هستند. درب‌های بدون پنل یا ساده، خالی هستند. بر روی ان‌ها رنگ یا نهایتا یک لایه نازک از چوب قرار می‌گیرد. در بازار مصرف ارزان‌ترین نوع درب چوبی درب‌های ساده یا بدون پنل هستند.

درب چوبی یک پنلی

ساده‌ترین نوع درب‌ها هستند. درب‌های بدون پنل یا ساده، خالی هستند. بر روی ان‌ها رنگ یا نهایتا یک لایه نازک از چوب قرار می‌گیرد. در بازار مصرف ارزان‌ترین نوع درب چوبی درب‌های ساده یا بدون پنل هستند.

درب چوبی دو پنلی

ساده‌ترین نوع درب‌ها هستند. درب‌های بدون پنل یا ساده، خالی هستند. بر روی ان‌ها رنگ یا نهایتا یک لایه نازک از چوب قرار می‌گیرد. در بازار مصرف ارزان‌ترین نوع درب چوبی درب‌های ساده یا بدون پنل هستند.

درب چوبی سه پنلی

زیبایی و استحکام بالا از ویژگی‌های بسیار مهم در درب چوبی سه پنلی است. این درب‌ها در معماری‌های مختلف می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

درب چوبی چهار پنلی

درب چوبی چهار پنلی بیشتر برای طراخی فضای کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این درب بیشترین کاربرد را برای چارچوب‌های قوسی دارد.

درب چوبی پنج و شش پنلی

در طراحی داخلی درب چوبی پنج و شش پنلی بیشترین کاربرد را دارند. این درب‌ها می‌توانند به صورت توپر و تو خالی به مشتریان عرضه شوند. زیبایی و جسارت در طراحی این نوع درب‌ها بسیار بالاست.

انواع سبک درب چوبی

استفاده از سبک خاص در طراحی درب آن را برای حضور بهتر در شرایط محیطی آماده می‌کند. برای طراحی درب چوبی از سه سبک زیر استفاده می‌شود:

درب چوبی کلاسیک

چوب بهترین متریال برای اجرای سبک کلاسیک است. وجود اشکال متقارن، استفاده از کتیبه و حاشیه در قاب درب، به کار بردن شکل‌های منتظم هندسی و استفاده از رنگ‌های گرم قهوه‌ای، در نمای ظاهری این درب، آن را به محصولی با سبک کلاسیک تبدیل می‌کند.

درب چوبی مدرن

استفاده از چوب ام دی اف که دارای طراحی ساده، اما زیبایی است، اولین گام برای رسیدن به نمای مدرن است. خطوط مستقیم و تیز در زوایای کار، استفاده از پنل‌های کوچک و استفاده از دستگیره استیل و براق ساده، نمایی مدرن و کاربردی ایجاد می‌کند. ام دی اف با روکش رنگی مشکی، سفید و طیفی از رنگ‌های خاکستری و قهوه‌ای تیره، در ایجاد نمای مدرن کاربرد زیادی دارد.

درب چوبی سنتی

این محصول بیشتر برای درب کافه‌ها، رستوران‌ها، قهوه‌خانه‌های سنتی و مواردی از این دست کاربرد دارد. از ویژگی‌های این نوع درب، استفاده از چوب طبیعی و بکر بدون سمباده و رنگ، استفاده از نمادهای قدیمی مثل دستگیره‌های قدیمی و کلون و به ‌کار بردن هر چیز در نمای طبیعی خود، این محصول را تبدیل به یک درب سنتی می‌کند.

مزایای درب چوبی

طبیعی است که درب چوبی نیز به مانند بسیاری از تجهیزات دارای معایب و مزایایی باشد. مهم‌ترین مزایای درب چوبی برابر است با:
  • زیبایی
  • طراحی اختصاصی و شخصی‌سازی
  • عایق گرما
  • عایق صوت
  • استحکام بالا
  • قابلیت تعمیر و نگهداری آسان
از سویی دیگر درب چوبی معایبی نیز دارد که این گونه هستند:
  • رشد حشرات موزی و آفات‌
  • عدم مقابله و مقاومت کافی در مقابل رطوبت

معایب درب چوبی

هر عنصر طبیعی در کنار مزایای خوبی که به‌همراه دارد، معایبی نیز ممکن است داشته باشد. یکی از معایب درب با متریال چوب، آن است که ممکن است در معرض رطوبت آسیب ببیند. به‌خصوص درب با چوب طبیعی در این زمینه نیاز به دقت و توجه ویژه دارد و انتظار می‌رود آب روی این محصول باقی نماند و هرگونه رطوبت به‌سرعت از روی آن پاک شود. برای رفع این مشکل استفاده از چوب ام دی اف با روکش ضد آب توصیه می‌شود. نکته دیگر آن است که این درب باید مدام غبار روبی شود و نباید اجازه دهید غبار برای زمان طولانی بر روی آن بماند. دیلیل این امر آن است که از جلوه و جلای طبیعی آن کاسته می‌شود. در دوره‌های زمانی مشخص استفاده از رنگ و جلا برای درب با چوب طبیعی نیز توصیه می‌شود.

قیمت درب چوبی

بر قیمت درب چوبی موارد بسیاری می‌تواند تاثیرگذار باشد. از این رو نام بردن تنها از یک عامل برای آن امر شایسته و درست نیست. با توجه به وضعیت فلی بازار ایرن، می‌توان گفت عوامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت درب چوبی عبارت‌اند از:

نوع چوب

چوب‌های مختلف قیمت متقاوتی دارند. از آن جا که اصلی‌ترین ماده یا متریال برای ساخت درب چوبی، چوب است می‌توان گفت قیمت آن تعیین کننده بیش از پنجاه درصد قیمت نهایی درب چوبی است.

طراحی و سبک

درب‌های چوبی در سبک‌های مختلف تولید می‌شوند. در حال حاضر سبک‌های تلفیقی در طراحی درب استفاده می‌شود بنابراین نوع طراحی و سبک درب نیز می‌تواند بر قیمت آن تاثیر بگذارد.

گارانتی

شرکت‌های مختلف با توجه به نوع محصول اقدام به ارایه گارانتی یا ضمانت نامه برای درب چوبی می‌نمایند. ضمانت نامه کیفیت درب چوبی را برای خریدار تضمین می‌کند. در عین حال او را از هزینه‌های تعمیر و نگهداری برای مدتی دور می‌نماید. البته برخی از شرکت‌ها با توجه به میزان ضمانت اقدام به افزایش قیمت درب می‌کنند که این امر می‌تواند طبیعی باشد.

نوع برش و ظریف کاری

درب‌های چوبی ممکن است با توجه به درخواست مشتری به صورت دستی طراحی و ساخته شوند. در این صورت قیمت‌گذاری ریالی بر روی ان‌ها کمی غیر ممکن است. در صورت ساخت صنعتی و سفارشی‌سازی نیز چون تعداد محدودی ساخته می‌شود، باز هم نمی‌تواند قیمت متعادلی را برای آن در نظر گرفت. اما در این میان هر کارخانه و تولیدکننده‌ای که دستگاه‌های بهتر و اپراتورهای زبده‌تر داشته باشد. با توجه به ظرافتی که در درب وجود دارد می‌تواند قیمت درب چوبی را متفاوت اعلام نماید.

برند تولید کننده

میزانی از قیمت که برای درب چوبی پرداخت می‌شود مربوط است به برند. نام برند، شهرت، ویژگی‌های آن، خدمات و… ارزش و اعتباری گوناگون دارند.

درب‌های چوبی دارای قیمت مشخصی هستند و با توجه به نوع محصول می‌توانید از قیمت آن آگاهی پیدا کنید. درب‌های چوبی با چوب طبیعی قیمت بالاتری دارند. هم‌چنین درب‌هایی که برای اتاق‌هایی ویژه تولید می‌شوند نیز دارای ارزش بیشتری هستند. اگر نیازمند درب ضد آب، آکوستیک، عایق انرژی و دما نیز هستید باید سفارش خاص خود را ثبت نمایید و با توجه به متریال و اجزای مورد استفاده در این محصول، قیمت آن را به‌دست آورید. قیمت درب ام دی اف، در مقایسه با انواع دیگر چوب، بسیار مناسب است. از آن‌جا که ام دی اف دارای ماندگاری خوبی است و مزایای ویژه‌ای نیز دارد، به همین دلیل در تولید درب، کاربرد زیادی دارد.

از کجا درب چوبی بخریم؟

برای خرید این محصول باید با شرکت‌های معتبر و مراکز تولیدی با تخصص بالا وارد معامله شوید. درب‌های با کیفیت می‌توانند تا سالیان طولانی ماندگار باشند و تمام نیازهای مهمی که از یک درب خوب انتظار دارید، رفع کنند.
درب چوبی را می‌توانید با حضور در بازارهای حضوری مشاهده و خریداری کنید. اما در حال حاضر به علت ترافیک و شلوغی زمان عنصری بسیار مهم است. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از کاپیراش، انواع درب‌های چوبی را با هم مقایسه کنید. هم چنین می‌توانید با کارشناسان باتجربه و مجرب کاپیراش در تماس باشید. تیم فنی و کارشناسی کاپیراش در تمامی مراحل انتخاب و خرید درب چوبی همراه شما خواهد بود. مشاوره خرید رایگان و بازدید از فضای ساختمان از دیگر امکاناتی است که کاپیراش به مشتریان خود ارایه می‌دهد.
اگر دربی از جنس چوب را پسندیده‌اید، باید آن را متناسب با نوع کاربری خود سفارش دهید. شرکت تولید تخصصی انواع درب کاپیراش در این زمینه می‌تواند یاری‌تان نماید. مشاوران ما در زمینه خرید انواع درب، راهنمایی‌های لازم را ارائه خواهند کرد و متخصصان و کارشناسان تولید ما بهترین نوع درب را با توجه به سلیقه و سفارشتان آماده و ارسال خواهند کرد. متخصصان نصب نیز این محصول را با کیفیتی ایده آل نصب خواهند کرد. درب‌های سفارشی کاپیراش دارای ضمانت نامه معتبر هستند و در بازه زمانی مشخص شده و در صورت تمایل مشتری در زمان بعد از آن نیز، پشتیبانی‌های لازم را ارائه خواهند نمود.